donderdag 8 maart 2012

Live Review: Shade of Hatred

Ik was afgelopen zaterdag bij de cd-presentatie van Heidevolks Batavi en daar werd ik aangenaam verrast door het tweede voorprogramma. Dit was een band genaamd Shade of Hatred en zij vielen sowieso al op door de afwijkende muziekstijl. Als melodic death metalband op een folk metalavond ben je natuurlijk wel een vreemde eend in de bijt. Zoals ze zelf ook al zeiden: we zijn misschien niet folk, maar wel heel erg metal! En inderdaad, als je je bedenkt dat ze pas een klein jaartje bezig zijn is het indrukwekkend dat ze zo'n show neerzetten. Om toch even wat beter bij de avond te passen hadden ze zelfs twee (zeer goed uitgevoerde!) Amon Amarth-covers ingestudeerd.

De set begon met een sfeervol piano-intro, dat al veel sinisterheid voorspelde. Naadloos daarop aangesloten zette het openingsnummer 'Thanatus' in. Direct wist de zaal dat ze hier te maken hadden met brute metal en de eerste toeschouwers begonnen al gauw te headbangen.

Shade of Hatred liet er geen gras over groeien en gingen direct door met hun tweede nummer 'Her Deceit'. Zo houd je de energie er goed in!

'Wij zijn Shade of Hatred. Misschien niet folk, maar wel heel erg metal!', en verder dendert de death metaltrein.

Wederom een aaneensluiting van twee nummers. SoH heeft weinig woorden nodig en laat de muziek voor zich spreken.

Hierna kwam er een coverrondje, met Kataklysms 'Taking the World By Storm' en Amon Amarths 'Runes to my Memory' en 'Pursuit of Vikings'. Helaas kan ik hiervan geen beelden vinden, de band heeft enkel beelden van hun eigen materiaal online gezet. Begrijpelijk natuurlijk, maar zo krijgen ze geen (terechte) credits voor de zeer goed uitgevoerde covers. Door de herkenbaarheid waren dit ook de nummers waarop het publiek het meest losging en luidkeels meebrulde. Persoonlijk was ik ook al bijna al mijn energie kwijt door het losgaan, iets wat me nog niet vaak overkomen is. Normaal wacht ik echt tot de band speelt waar ik voor kom (in dit geval Heidevolk), maar ik kon gewoon niet stil blijven staan bij SoH.

Het laatste nummer wat ze speelden was weer van eigen productie en is mijn persoonlijk favoriet.

Strakke, goed uitgevoerde metal met pakkende melodieën en goede beukstukken. Hou Shade of Hatred in de gaten, want zij kunnen nog wel eens heel groot gaan worden!

Geen opmerkingen: